خوش آمدید ، مهمان ! [ ثبت نام | ورود

انژکتور چیست و چگونه کار میکند؟

آموزشی ۱۳۹۵-۰۹-۱۴

انژکتور چیست و چگونه کار میکند؟

 

 

انژکتور چیست و چگونه کار می کند؟

 

 

 

انژکتور و رسوب زدایی

با توجه به مشکلات ایجاد شده در خصوص کاهش آلودگی و کنترل مصرف سوخت و لزوم استفاده از تکنولوژیهای جدید جهت حل این مشکلات، استفاده از سیستمهای انژکتوری در خودروهای موجود، رایج شده است.

در سیستمهای انژکتوری موجود از یکسری سنسور مانند: دور موتور، فشار منیفولد(مپ سنسور)، دریچه گاز، سنسور اکسیژن و … جهت جمع آوری اطلاعات موتور استفاده می گردد. اطلاعات بدست آمده از این سنسورها به مغز الکترونیکی خودرو (ECU) فرستاده شده و پردازش می‌گردد. پس از بررسی این اطلاعات، ECUدستورات اجرائی خود را از طریق عملگرها، روی موتور اعمال می‌نماید. عملگرهای موجود عبارتند از: موتور پله‌ای، کوئل، پمپ بنزین ، انژکتورها و … .

 

 از میان عملگرهای موجود، انژکتور بنزین بدلیل برخورداری از مشخصات فنی ویژه، از اهمیت خاصی در سیستم کنترلی موتور برخوردار است. در واقع این قطعه یک شیر الکترونیک دقیق است که با استفاده از آن می‌توان میزان سوخت مورد نظر را در زمان تعیین شده (توسط ECU) تهیه نمود. ساختار برش خورده این قطعه در شکل زیر نمایش داده شده است.

اجزاء اصلی این قطعه عبارتند از :

۱- اورینگ

۲- فیلتر ورودی

۳- بدنه انژکتور

۴- سلونوئید

۵- سوزن انژکتور

۶- سوراخ خروجی

۷- درپوش محافظ

انژکتور چیست و چگونه کار می کند؟

 

همانطور که مشاهده می‌شود سوخت با فشار ثابت از قسمت فوقانی وارد فیلتر ورودی انژکتور می‌شود. فشار ورودی به انژکتور، معادل فشار ریل سوخت است که مقدار آن ثابت است. (بعنوان مثال در برخی از خودروها این فشار ۳٫۵bar  است) با فعال شدن میدان ایجاد شده توسط سلونوئید، سوزن انژکتور به سمت بالا حرکت داده شده و پاشش از طریق سوراخ انتهائی انجام می‌شود.

تاریخچه

در اواخر سال ۱۹۵۰ و اوایل سال ۱۹۶۰ میلادی کارخانه شورولت و پونتیاک اولین طرح سوخت رسانی انژکتوری مکانیکی نوع تزریق دائم را عرضه نمودند. در اواخر سال ۱۹۵۰ شرکت کرایسلر تعدادی اتومبیل انژکتوری با سیستم الکترونیکی تولید نمود و نام این طرح را بندیکس الکتروژکتور نامید. با ظهور ترانزیستور و دیود در صنعت الکترونیک، در سال ۱۹۶۸ میلادی شرکت فولکس واگن نمونه جالبی از طرح شرکت بوش را که از فن آوریهای نوین بهره جسته بود در روی موتورهای خود بکار برد.

 

اهمیت انژکتور

به دلایل زیر قطعه انژکتور یک قطعه پر اهمیت موتور محسوب می‌شود و باید در تولید آن از دقت کافی بهره جست:

الف – با استفاده از اطلاعات ارسالی توسط سنسورها ، ECU محاسبات دقیقی جهت تعیین میزان سوخت مصرفی موتور انجام می‌دهد. پس از انجام این محاسبات ECUبا استفاده از دستورات ارسالی به انژکتور، مقدار پاشش و زمان پاشش سوخت را تعیین می‌نماید. (در واقع پهنای پالس PULSE WIDTHمدت زمان باز شدن انژکتور و پاشش آنرا تعیین می‌نماید).

 با توجه به مشکلات ایجاد شده در خصوص کاهش آلودگی و کنترل مصرف سوخت و لزوم استفاده از تکنولوژیهای جدید جهت حل این مشکلات، استفاده از سیستمهای انژکتوری در خودروهای موجود، رایج شده است

 ب- از سوی دیگر از آنجائیکه نحوه پاشش سوخت (زاویه پاشش) و موقعیت قرار گیری انژکتور تاثیر بسزائی روی فرآیند اختلاط سوخت و هوا و در نتیجه احتراق موتور دارد، لذا زاویه پاشش و موقعیت مونتاژی انژکتور نیز اهمیت ویژه ای در عملکرد یک موتور دارد.

با توجه به این مطالب، انژکتور یک قطعه بسیار دقیق بوده و باید جهت تولید آن از تکنولوژی مناسب استفاده نمود، بعنوان مثال ابعاد اجزای داخلی مانند سورن و سوراخ و همچنین مشخصات عملکردی سلونوئید و غیره … باید با دقت بالائی تولید شود و در صورت بروز هرگونه خطا، در عملکرد قطعه (و در نتیجته موتور) خلل ایجاد می‌ شود. علاوه بر آن در زمان استفاده از آن (بر روی موتور) باید مراقبت های ویژه‌ای جهت حفظ مشخصات عملکری اجزاء این قطعه بعمل آید .

مشکلات احتمالی وراه حل ها

در قسمت قبل گفته شد که انژکتور یک قطعه دقیق بوده و مشخصات عملکردی آن بسیار مهم است. پس از استفاده از این قطعه در مدار سوخت رسانی یک خودرو، ممکن است پس از مدتی مشکلات مختلفی برای این قطعه ایجاد شود.

یکی از عواملی که باعث بروز مشکل در سیستم سوخت رسانی و در نتیجه انژکتور می‌گردد، کیفیت نامناسب سوخت و وجود ذات ناخالصی است. این ذرات به مرور زمان و پس از مدتی در بدنه اجزاء موجود در سیستم سوخت رسانی و مخصوصا انژکتور نفوذ می‌نماید. این فرآیند در شرایط مختلف کاری موتور رخ می‌دهد بعنوان مثال در زمان روشن بودن موتور خودرو، دمای کاری بالا بوده و سوخت مصرفی و همچنین انژکتورها نیز گرم می شود. پس از خاموش شدن موتور مقداری سوخت در ریل سوخت و انژکتورها باقی می‌ماند و از سوی دیگر دمای موتور و انژکتورها نیز کاهش می‌یابد. این فرآیند باعث رسوب تدریجی ذرات ناخالصی روی اجزاء داخلی انژکتور می‌گردد.

انژکتور چیست و چگونه کار می کند؟

 

با افزایش مواد زاید و ناخالصی روی اجزاء انژکتور به تدریج مشخصه‌های عملکردی این قطعه تغییر می نماید. بعنوان مثال ابعادی داخلی سوزن و سوراخ تغییر کرده و ممکن است دبی خروجی آن نیز تغییر نماید همچنین ممکن است نحوه پاشش (زاویه پاشش) نیز تغییر پیدا کند. این عوامل باعث عدم عملکرد صحیح موتور می گردد. همچنین ممکن است تغییر نحوه پاشش باعث آسیب دیدگی قطعات دیگر گردد. در شکل بالا مشاهده می‌شود که پاشش نامناسب انژکتور (سمت چپ) باعث خرابی سوپاپ هوای ورودی شده است.

بطور کلی ایجاد مشکل در عملکرد انژکتورها، باعث بروز مشکلات زیر خواهد شد:

*کاهش توان و عملکرد موتور

*استارت نامناسب خودرو (روشن شدن نامناسب)

*افزایش آلایندگیهای خروجی

*کاهش عمر و عملکرد کاتالیست خودرو (CatalystConverter)

*کاهش عمر و عملکرد سنسور اکسیژن خودرو(Lambda Sensor)

*افزایش مصرف سوخت


 

مطلب ویژه:بررسی و تحلیل دقیق ECU


 

با توجه به مطالب گفته شده مشخص می‌شود، درصورتیکه بخواهیم موتور خودور دارای عملکرد صحیحی باشد بایستی از انژکتورهای آن بخوبی مراقبت و نگهداری شود، همچنین تعویض این قطعه نیز راه عملی برای حل مشکل محسوب نمی‌شود زیرا این قطعه گرانقیمت است و جهت تعویض آن باید هزینه زیادی صرف شود و از سوی دیگر ممکن است دستیابی به انژکتورهائی که دارای کیفیت مناسب هستند نیز دشوار باشد. 

 

راه حل مناسب جهت حل مشکل،  استفاده از دستگاه انژکتور شور است. با استفاده از این دستگاه می‌توان عملکرد انژکتور را مورد بررسی قرار داد و رسوبات و ناخالصی موجود را برطرف نمود و انژکتورهای معیوب را شناسائی نمود.

در شکل بالا نمونه ای از یک دستگاه شستشوی انژکتور و یک نمونه از تست های انجام شده با این دستگاه نمایش داده شده است. در این تست نحوه پاشش چند انژکتور باهم مقایسه شده و مشاهده می‌شود که تنها انژکتور شماره ۵ دارای پاشش صحیحی است.

تبلیغات

ارسال نظر

  • فیلم آموزش تپه پایه یك گواهینامه رانندگی

    با در ۱۳۹۵-۰۴-۰۱ - 3 نظرات

    آموزش تپه پایه یک گواهینامه رانندگی در جاده خاوران (گردنه تنباکویی) توسط حاج اسماعیل با کامیون ۱۹۲۱        توصیه می کنم این مقاله رو بخویند : راهنمای قبولی در گواهینامه پایه یک ( آزمون تپه )  

  • راهنمای قبولی در گواهینامه پایه یک ( آزمون تپه )

    با در ۱۳۹۵-۰۴-۰۱ - 3 نظرات

    راهنمای قبولی در آزمون تپه آمادگی در آزمون تپه در گواهینامه پایه یک چهار مرحله دارد که یادگیری هرکدام از موقعیت ها  برای داوطلب الزامی می باشد: ۱-حرکت از پایین تپه به سمت سربالایی تپه ۲-حرکت از سر بالایی تپه تا کف بالای تپه ۳-حرکت در کف بالای تپه به سمت سرازیری ۴-حرکت از سرازیری تپه […]

  • بررسی کشنده داف{xf-95}

    با در ۱۳۹۵-۰۷-۲۷ - 0 نظرات

    بررسی کشنده داف{xf-95}               طول ماشین:۶۱۶۰ عرض ماشین:۲۵۵۰ ارتفاع سقف کامیون تا کف زمین:۳۷۳۰ فاصله محوری:۳۸۰۰ اوزان(کیلوگرم): وزن مجموع ناخالص:۲۰۵۰۰ وزن مجموع ترکیبی:۴۴۰۰۰ ظرفیت مجاز محور جلو:۷۵۰۰ ظرفیت مجاز محور عقب:۱۳۰۰۰ وزن خودرو:۷۳۴۵ وزن موتور:۱۱۵۰ محورها ساختZF آلمان موتور: مدل:PACCAR MX340 قدرت موتور:۴۶۰اسب بخار در۱۵۰۰تا۱۹۰۰دور در دقیقه تعداد سیلندر:۶-خطی […]

  • کشنده جدید داف XF-150

    با در ۱۳۹۵-۰۶-۲۱ - 5 نظرات

    محصول جدید کشنده داف XF-150  کمپانی DAF مدت زمان زیادی را مشغول به ساخت کامیون و کشنده بوده است و در این زمینه تجارب زیادی دارد. دوام و قدرات این مدل، در اروپا میان رانندگان زبان زد می باشد و همین موضوع  کشنده جدید داف  ( XF105  ) را تبدیل به یکی از محصولات پرفروش کرده است.    البته هزینه نگهداری […]

  • لیست قیمت به روز ماشین سنگین

    قیمت ماشین سنگین صفر دوشنبه 22 تیرماه 1395

    با در ۱۳۹۵-۰۴-۲۲ - 3 نظرات

    قیمت ماشین سنگین دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ در لیست زیر قیمت ماشین سنگین های صفر را مشاهده میکنید در صورتی که لیستهای قیمت روز ماشین سنگین  اشکالی دارد یا کمبودی یا میتوانید در پایین همین صفحه در قسمت نظرات بنویسید و باری ما ارسال کنید با تشکر از همه دوستان   لیست قیمت ماشین سنگین صفر […]

آموزش تپه پایه یك گواهینامه اخبار سایت ماشین یار اولین راننده کامیون زن ایران اینتاردر بکسل ثابت بکسل ثابت ماشین سنگین تاریخچه شرکت ماک تاریخچه شرکت ولوو ترمزهای پیشرفته  ولوو ترمز کمکی ترمز کمکی ریتاردر توربوشارژ چیست توربوشارژ چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ خرید خودروی دست دوم دوربین های سه بعدی دوربین های سه بعدی ثبت تخلفات رانندگی راه انداری سایت ماشین یار راهنمای قبولی در آزمون تپه راهنمای قبولی در گواهینامه پایه یک ریتاردر چیست سگی به نام «ماک»...! غیر غعال شدن کارت سوخت کامیون غیر غعال شدن کارت سوخت کامیون بدون بیمه از عید فطر فیلم گیربکس جدید ولوو فیلم گیربکس جدید ولوو ملقب به :  i torque فیلم آموزش تپه پایه یك گواهینامه رانندگی فیلم تاریخچه شرکت ولوو قوانین و مقررات حمل و نقل جاده ای قیمت به روز ماشین سنگین قیمت روز ماشین سنگین قیمت روز ماشین سنگین جمعه 27 خرداد 1395 قیمت صفر ماشین سنگین قیمت ماشین سنگین لیست قیمت صفر ماشین سنگین لیست قیمت صفر ماشین سنگین جمعه 4 تیر 1395 ماشین یار در تلگرام نحوه عملکرد توربوشارژ چگونه است؟ نکات حقوقی مهم در خرید خودروی دست دوم نکاتی در مورد بکسل ثابت پولدارترین زن ایران کشنده جدید ولوو کشنده ولوو کشنده کم مصرف ولوو گواهینامه پایه یک گیربکس جدید ولوو
Shares